Fiskebonanza på Vaeröy eller blåst på fisket?

Det blev båda delarna denna gång

v-1v-2

v-3 Efter 130 långa mil från Stockholm var vi framme i Bodö. Vi hade lite tid innan färjan skulle köra oss med bilar, trailers, båtar över till Vaeröy via Röst.

Alla var som vanligt trötta men efter vätskekontroll så gick det betydligt lättare.

v-4v-5v-6

Här kommer en märklig historia om färjeavgifter.

År 2000 när vi ( 8st) åkte över med 2 Volvo + 2 båttrailers betalade vi för 6 personer + 4 bilar. Föraren ingår i bilpriset. När vi åkte hem betalade vi för 4 personer + 4 bilar. En trailer räknas som en bil på max 6 m.

I år när vi var 7 personer skulle vi betala för 5 personer + 6 bilar eftersom den totala längden Volvon och båttrailern var över 12 m blev det samma som 3 bilar. När jag visade de gamla kvitton (är kassör i klubben) så fick vi rabatt och betalade för 5 personer + 5 bilar. När vi åkte hem fick vi betala 5 personer + 6 bilar. Det var bara att betala eller inte åka med. Ingen rabatt där inte. Om vi åker dit igen så undrar man vad det blir då! Totalkostnaden för bilar, trailer och oss i är blev 6297 Nkr (borde ha varit 6756 Nkr). Tror det är Norges dyraste bilfärjerutt.

Det gick rätt höga dyningar på överresan. Färjan krängde en del i sjön, men vinden höll på och lades sig, vilket lovade gott. När vi kom till Röst var det många bilar som skulle på och det blev en del omlastningar. Vi åkte av och fick backa på våra bilar med släp. Det tog lite tid så vi kom inte förrän efter 23.30 till Vaeröy. Mats pratade lite med Trond som vi hyrt av förut på Röst hur fisket varit. Han sa att det var mycket starka strömmar just nu eftersom de var stor skillnad men ebb och flod tillsammans hård sydvästvind. Det gjorde att de som bodde honom just nu ca 30 svenskar inte rekommenderas att åka ut på Rösthavet.

Han trodde det skulle vara bättre på Vaeroy vilket gav ett visst hopp att komma ut dit vi ville.

v-7v-8v-9

Det såg hoppfullt ut när vi kom fram med lite vind och övrigt bra väder. Nancy Fagertun på Sörtun Rorbuer tog emot oss och vi fick välja rum. Det ena boendet var för 4 personer för kök, rum, 2 sovrum, hall, toa och dusch i bottenplan. Det kostade 700 Nkr dygnet. Bröderna Strömberg och Käck flyttade in där. Eftersom det var riktigt kök med matplats så fixades frukostar och middagar där. Det andra boendet var en trappa upp i ett stor rum med 2 st våningssängar, kokvrå för enklare mat. Toa och dusch fanns där nere och man fick dela med andra på det planet. Gemensamt kök och allrum fann däruppe. Boendet för oss tre kostade 450 Nkr dygnet. Man kunde lägga ut städningen vilket för oss kostade 500 Nkr till. Frysar fanns i ett rum men även ett stort frysrum bredvid där man lagrade fisken. Rensning fanns ute på bryggan. Man fick bygga rensplatsen själv. Om det är flera där blir det trångt då endast en vattenslang med dåligt rinnande vatten fanns att tillgå. Om man byggt om boden strax intill så skulle man kunna ha rensningen under tak. Renset slängs rakt ner över kajkanten.

Flytbryggorna är helt OK men kanske lite snoriga.

Det bodde 3 svenskar från Stockholm som skulle åka hem lördag. Bra med torsk och sej hade de fått under veckan ute på Brunskallen ca 17 distans från hamnen. När vi pratade med dem under fredagen höll de på att rensa ett berg av torsk och sej . De hade fått 20 sejar på över 10 kg samt ett par torskar över 20 kg. Med en Silver Eagle 630 var de inte lika känsliga för väder och vind. Vi kände på oss att det skulle bli en fin fiskevecka.

v-10v-11 v-12

Under fredagen sjösatte vi vid 4-tiden på eftermiddagen. Vi fick vänta tills det blev högvatten. Rampen ligger ca 400 m längre in i viken vid en småbåtshamn. Nackdelen med rampen är det ligger fel grus i den, så redan med tom trailer spann Volvon loss. Så hur skulle det gå att ta upp var ju frågan. Tur att vi är 7 st som kan hjälpa till.

Fredag och 1:a fiskedagen. Efter torsdagens traditionella firande så var alla lite sega medan vi väntade på sjösättning. Vi tacklade alla grejor klara så på eftermiddagen kunde vi sjösätta. Vädret var skurar med ca 15 grader varmt och en sydväst på ca 6-7 m/sek.

Det gick en del dyningar men vi åkte ut till nordost om hamnen och fiskade runt Mikkelsgrundet. Vi fick några torskar och sejar men det var dåligt. Vi åkte vidare mot Tinskjäret som ligger sydost om hamnen. Vi hade fått en del där år 2000 men nu ökade vinden så vi drev rätt fort. Det var likadant här någon enstaka men vi gav upp för idag och rensade den lilla fisk vi fått.

Vi tog några groggar och kollade på TV-vädret. Men det såg inte lovande ut för imorgon

På lördagen när vi vaknade blåste 10-12 m/sek från sydväst. Det gick inte att gå ut. Vi åkte runt på ön och handlade lite. Satt inne mest. Vi bestämde oss för att åka till en brygga som ligger på västsidan vid Sörlandsbugten för att bottenmeta.. Förra gången vi var på Vaeröy sjösatte vi från den brygga med kran. Då fanns det laxkassar precis utanför. Det är rätt djupt där. Vinden hade ökat så dels var det svårt att stå på bryggan och ännu svårare att kasta. Grejorna for nästan 90 grader åt höger i vinden. Vi fick några småsejar innan vi gav upp. De hade en paintballbana där. Det måste vara svårt att skjuta om det blåser ordenligt antar jag.

Vi åkte hem och tittade på Bonanza. Ni som är lite äldre kanske kom ihåg Bröderna Cartwright. Pappa Ben och bröderna Hoss, Adam, Little Joe. Dåtidens hjältar. Vilken höjdareserie!!!. Det finns bara 2 kanaler så man blev rätt degig av TV-tittande. Det kröp i kroppen för man ville ut och fiska.. De blåste upp mot liten storm den natten med över 20 m/sek. Det riste i huset som tur är sitter fast med vajrar.

v-13v-14v-15

På söndagsmorgon blåste det ca 6-7 m/sek sydväst men ökade igen till 10-12 m/sek. Vi försökte gå ut. Fick vända. Fiskade strax utanför hamninloppet. Bröderna kom till Tinskjäret men blev ordentligt blöta. Nada med fisk. Vi åkte iland. Regn och blåst hela dagen. Det blev Bonanza igen på eftermiddagen.

Under måndagen vred vinden mot väst och nordväst med vind på ca 6-7 m/sek. Västvinden gör att bergen på Vaeröy tar emot det värsta och det blir inte så hög sjö. Vi som inte vågar åka i allt för höga dyningar och krabb sjö stannade igen vid Tinskjäret och fick en halv låda med torsk och några sejar. Bröderna åkte ut mot mot Storfjelldskallen ca 7 distans och åkte sedan runt utanför södra Vaeröy som hade lite skydd av vind men det var en del dyningar. De fick 1½ låda med torsk och sej. Ingen storlek att tala om.

På tisdagen blåste det ca 12 – 15 m/sek sydväst igen och vi stannade iland hela dagen. Det blev Bonanza, massa ärtsoppa, punsch och ytterligare en rundtur på ön med bil. Vi började räkna telefonstolpar med belysning. De var alla nummermärka från 1 – 240. Stolpe 1 vid gamla flygplatsen och stolpe 240 nära båtrampen. I vetandes värld är allt viktigt. Vi började bli lite desperata. Mats hade med sig sina pimpelgrejor som vi har på Mälaren på vintern? Så vi ställde oss på bryggan och pimplade småblekor på 30 g. Det nappade ganska bra ett tag. Ortsbefolkningen trodde vi nog inte var kloka men vad gör man inte för att slå hål på någon timme

På onsdagen blåste den 6-7 m/sek vi försökte hänga med bröderna. Det gick krabb sjö från sydväst och dyningar på 3-4 m längre ut. Vi fick in lite vågor i båten och beslöt oss för att vända. Bröderna tog sig igenom skravlet och gick ut mot Böen och fiskade runt i detta område. Vi försökte igen och gick ut mot Baarbaksskjeret och driftade nedåt mot inloppet. Vi fick drygt en låda med fisk. Största fisk en sej 4,9 kg. Bröderna fick 1½ låda med torskar på 8,6 och 8,4 kg i topp. Vi började öka så vi avbröt fisket.

v-16v-17v-18

Det blev 5 fryspåsar med filé var.

Spåmännen i norska tv lovade till nästa dag 10 m/sek sydväst vind med skurar och nästa dag samma väder men ökande sydvästvind.

Vi började tröttna på att bara sitta i stugan och vara inblåsta dag efter dag. Började prata om att åka hem två dagar tidigare. Vi kollade på vädret flera gånger om dagen. De lovade bättre väder men de ändrade sig hela tiden. Sydväst 10-15 sek/m det är inget att ligga och fiska i.

Efter diverse snack fram och tillbaka och trots att de sagt att de skulle blåsa ca 10 sek/m sydväst vind nästa dag så bestämde vi att stanna en dag till. Som någon sa. ”Kommer man hem får man bara städa". Om vi har åkt så långt kan vi inte bara åka hem redan.

Blåsa kunde det för våran största fiskebalja blåste i sjön och sjönk som en sten.

När vi stod och rensade fisk kom en norrbagge fram och frågade om vi hade tagit en fendert  från hans båt. Vi stod som fågelholkar och sade att vi inte sett den. Men då blev han rätt arg och sade att vi tagit den och satt den mot Obelix båt. Han var inte speciellt glad åt oss och hämtade fenderten och satt tillbaka den. Vi fattade ingenting förrän han gått då sa Larsa (den kanske mest sjövane av oss) att han tagit den för det fanns så många fendertar ändå. Obelix låg och skavde mot bryggan i den ökande vinden. Han fick lite uppläxning av oss för hemma hade han väl aldrig ens tänk tanken. Nu visste väl hela Vannöy vad vi var förena och dessutom svenskar. Larsa som även tänkt att ta hem en fin Mobilskylt som satt vid macken. Fast han vågade väl inte efter norrbaggens arga blickar.

v-19v-20v-21

Vi skulle gå upp kl. 6.00 och kolla. Det hade blåst väst, nordväst ca 15 sek/m och mer i byarna dagen före och vinden skulle vrida mot sydväst eller något mer mot söder med ca 10 sek/m med skurar.

När vi vaknade nästa morgon låg hamnen nästan blank. Gud hade hört våra böner och Mats lovade gå i kyrkan varje vecka. Snabb frukost och sedan skulle det fiskas. Här skulle köras lagtävling. Team mot Team. Veckans höjdpunkt och nu skulle agnarna skiljas från vettet.

Vågorna gick åt alla hålla inne bland kobbar och skär. Vi gick tillsammans mot Böen men det var ingen större napprusch för någon av oss. Bröderna fortsatte sedan mot Foten. Leffe började klaga på sjösjuka. Det gick ca 4-5 m dyningar. Han som aldrig varit sjösjuk i hela sitt liv och skrutit många gånger om detta när alla andra låg och spydde över relingen. Jo jag tackar.

Vi låg kvar en stund och plötsligt fick Mats ett ordentligt hugg strax ovanför botten. Fisken drog mycket lina i flera rusningar på det lätta spöet som han fiskade med. Han höll säkert på i 10 min innan fisken började tröttna och började närma sig båte.  Fin sej på 14 380 g som blev veckans höjdare. Vi bestämde oss för att åka hem med Leffe. Vi provade sedan på Grundaagsskallen för att hitta kolja men "nada" på det grundet. Vi for upp mot Tinskjeret där det låg en kille med en liten eka och dörjade på sej. Han fick sejar på 2 – 4 kg hela tiden på sina gummimakkar. Vi kände några stycken sejar och fick en på 4,8  kg?. Bröderna fortsatte mot Guldfiskskallen, Heimerfallet och Skarven strax utanför södra udden på Vaeröy. Där hittade de fisken och det nappade hela tiden.

Sedan var tävlingen över. De hade fått 200 kg osv. Vi hade 50 kg. De hade avbrutit sitt fiske när det var som bäst. Segern var kassaskåpssäker. Bara att gratulera. Deras största torsk vägde 8,9 kg. Kul att de hittade fisken sista dagen. Det var bara att rensa och frysa in fisken samt packa ihop grejorna och åka med färjan 23.30

v-21v-22v-23

Vi hade lite funderingar kring båtupptagningen men med allas hjälp gick det bra.

Vi kom till Bodö 3.00 och sedan var det bara 20 timmars kvar till Stockholm.

Allt fungerade perfekt förutom att vi åkte fel i Skellefteå. Leffe glömde svänga höger. Tröttheten var som vanligt påtaglig och det blev täta förarbyten. Strax efter Tönnebro i Hälsingland där vi precis hade fikat började det ryka om vänster bakaxel på brödernas trailer. Vi åkte åt sidan för att kolla vad som hänt. Det var på en s.k. vajersträcka så det blev trångt när vi fick ekipagen åt sidan. Det försöktes med allt för att få loss trumman och komma åt hjullagret som vi förstått hade gjort sitt. Vi hade lager med oss men ingen avdragare. Det slogs med stockar och kedjor men inget hjälpte. Man höll på att blåsa bort när långtradarna svepte förbi utan att minska farten, trots varningsblinkers och triangel. Bröderna hade känt på sig att detta kunde hända för det lät lite misstänkt redan på Vaeröy.

Vi bestämde att försöka åka till en rastplats 3 km längre fram för att det skulle bli lite lugnare och där bestämma vad vi skulle göra. Vi fettade in främre lagret och körde sakta de 3 km men lagret skar precis när vi kom dit. Vi kunde nu få av trumman men det inget att göra än att skaffa bärgning eller ställa trailern och hyra en annan.

v-24v-25v-26

Efter diverse ringanden strax efter halv tio på fredagskvällen fick vi napp på en trailer söder om Gävle. Det är ca 4 – 5 mil dit. De skulle vänta med att stänga tills vi kom. Under tiden lastade vi av båten från trailern ner på några stockar. När Strömbergarna kom tillbaka var det upp med båten på den nya och sedan låsa den trasiga trailern för hämtning dagen efter. Vi hade ingen försäkring på trailern som täckte en bärgning. De skulle bli rätt dyrt att ta hem trailern på detta sätt.

Färden gick vidare men ca 3 timmar senare än vi räknat med. Vi sade samtidigt hej då för vi skulle åt lite olika håll i Stockholm.

Hemma i Kungsängen kom fram på småtimmarna. Bara lasta av allt och hem och sova.

Nästa dag sjösättning i Stäket och sedan tog bröderna den tomma trailern ovanpå lånetrailern efter diverse micklande och åkte de 23 milen för att lämna tillbaka trailern och hämta den trasiga. Det kom in en person på rastplatsen när de höll på att lasta den trasiga trailern på den andra. Han frågade om vi hade en katamaran??

Vid åttatiden på lördagskvällen var jag tillbaka med trailern i Kungsängen igen. Så att vi åkte hem en dag tidigare hade vi inte mycket för. Samtidigt hade vi tur att inte lagret skar på vägen upp till Vaeröy.

Ta alltid med avdragare, hjullager och reservdäck så fixar man det mesta.

Tänkvärt

Om man ska åka till dessa farvatten är juli och augusti att rekommendera. Sannolikheten för bättre väder är betydligt större då. Vi hade inte kunnat åka till Brunskallen (ca 10 distans) för där ute var vågor, strömmar och sydvästvinden ännu mera påtagliga.

Nu är vi inte sådana där extrema fiskare som fiskar dygnet runt. Fast när vi fiskar ligger vi ordentligt. Vi kan ta det rätt lugnt emellanåt och bara träffas för att snacka och festa lite. Vi tror att det är minst lika bra fiske här som på Röst. Men fisket häruppe gäller kring de yttre grunden mot Rösthavet